Egyre többször élünk az online vásárlás nyújtotta kényelmi lehetőséggel, és rendeljük meg a kívánt terméket néhány kattintással. Azonban így, mivel nem kerülünk fizikai kapcsolatba a termékkel és az eladóval, a vásárlás számos kockázatot rejthet magában.
Online vásárlás fogalma
Az internetes vásárlás a távollévők között megkötött szerződések közé tartozik, azaz a szerződéskötésre a kereskedő és a fogyasztó egyidejű jelenlétének hiányában kerül sor. A fogyasztó az eladó (a szolgáltató) által üzemeltetett internetes áruházban (más néven webáruház, webshop, online shop, e-üzlet) virtuális módon, az egérrel történő kattintások vagy e-mail útján rendeli meg a kiválasztott terméket.
Online vásárlás előnyei
Az online vásárlás talán legnagyobb előnye a kényelem. Bárhol legyünk, akár a telefonunk segítségével könnyedén megrendelhetjük a kívánt terméket. Nincs nyitvatartási idő, akár az éjszaka közepén is böngészhetünk, és leadhatjuk a rendelésünket, amely jó esetben akár 1-2 napon belül már átvehető, akár személyesen, akár futárszolgálat által. Ami szintén nagy előny az online vásárlás esetében, hogy az árak a konkurenciával könnyedén összevethetőek az árösszehasonlító oldalaknak köszönhetően.
Online vásárlás kockázatai
A korábbi kutatások adatai szerint az itthonról elérhető webáruházak 99%-a megbízhatónak minősül, de fennáll a kockázata, hogy a maradék 1%-ot kifogjuk és valamilyen problémánk akad a webáruházzal.
Nehézséget okoz, hogy nem tudjuk fizikailag megfogni a terméket, így sok esetben akár zsákbamacskát vásárolunk. (tipikus példája ennek, ha kínai oldalakról rendelünk, és szokatlanul kis méretű terméket kapunk kézhez)
Nagyon sok webáruházat üzemeltetnek külföldről, kihasználva annak a költséghatékony oldalát, ez azonban nem jelenti azt, hogy minket át akarnak verni. De ha meg akarunk győződni, hogy kivel állunk szemben, akkor érdemes az impresszumot és az általános szerződési feltételeket (ÁSZF) alaposan megnézni és tájékozódni az eladóról.
Milyen fizetési módot válasszak online vásárlás során?
A legbiztonságosabb fizetési mód az utánvét, de ha el akarjuk kerülni a készpénzes fizetéssel járó körülményeket, akkor a banki átutalás, a virtuális bankkártya és a bankkártyás fizetés is biztonságosnak számít ma már.
A bankkártyás vásárlások esetén (bizonyos határidőn belül) a fogyasztónak lehetősége van továbbá az ún. chargeback eljárást kezdeményezni számlavezető bankjánál. Ezen eljárás keretében a bank és a kártyatársaság közötti szerződés alapján azok a fogyasztók, akik a megrendelt terméket, szolgáltatást kártyával fizették, azonban később a vásárlással kapcsolatban problémájuk merült fel (pl.: a vállalkozás a megrendelt szolgáltatással vagy a vásárolt termékkel kapcsolatos problémát nem rendezi, a megrendelt termék nem érkezik meg, a levonás összege eltér attól, melyről előzetesen tájékoztatták), a vásárlás árát a bankon keresztül visszakövetelhetik. Javasoljuk, hogy az eljárásról érdeklődjön bankjánál, erre általában 60 napon belül van lehetőség.

A bankkártyás fizetés ma már az egyik legkényelmesebb fizetési módnak számít
Elállási jog online vásárlás esetén
Az elállási joggal kapcsolatban a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet szabályai az irányadók. Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphet a fogyasztó és a termék visszaküldése esetén követelheti a kereskedőtől az általa kifizetett összeg visszatérítését. Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nincs lehetősége a fogyasztónak a termék megvizsgálására és kipróbálására, továbbá, hogy kizárólag az eladó által egyoldalúan meghatározott információk állnak rendelkezésre. Az elállási jogát tehát a fogyasztó feltétel (bizonyos kivételek azonban a jogszabályban felsorolásra kerülnek) és indokolás nélkül gyakorolhatja, legkésőbb a termék kézhezvételétől számított 14 naptári napon belül. Az elállási jog érvényesítése esetén a kereskedő köteles a vételárat, illetve a kiszállítási költséget legkésőbb 14 napon belül visszafizetni.
Továbbá az internetes vásárlásokra is vonatkoznak a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény rendelkezései.
Mit tehetünk, ha nem tudjuk érvényesíteni az elállási jogunkat?
Ajánlott, hogy a fogyasztó küldjön ajánlott levelet a kereskedő székhelycímére, amelyben szólítsa fel a pénz mielőbbi visszafizetésére. Ha a kereskedővel továbbra sem sikerül megegyezésre jutnia a fogyasztónak, úgy jogai érvényesítése érdekében jogi segítségért fordulhat, mivel a fogyasztóvédelmi hatóság nem rendelkezik hatáskörrel a jogvita elbírálását illetően.
Az online vásárlással járó veszélyekről korábbi cikkünkben ITT olvashat részletesen!
Amennyiben Ön is csalás, átverés áldozata lett keressen minket bizalommal, és megoldást keresünk a problémájára!
E-mail:
szentesiroda@szentesiroda.hu
Telefon:
06 (1) 212-2184